Životný cyklus podniku alebo firmy
- je to ako s pubertou :-)...
1. Základné definície a pojmy
2. Životný cyklus podniku
- 2 a. Podstata životného cyklu podniku
- 2 b. Založenie a vznik podniku
- 2 c. Rast Podniku
- 2 d. Stabilizácia podniku
- 2 e. Kríza podniku
- 2 f. Úpadok, zrušenie podniku
1. Základné definície a pojmy
Podnikateľský zámer:
Je to zámer podnikateľského subjektu ktorý reprezentuje pôsobenie podniku na trhu, jeho právny rámec, zameranie podniku, cieľová skupina atď.
Zakladateľský rozpočet: Stanovuje potrebnú výšku kapitálu pre novo zakladaný podnik.
Bod kulminačnej činnosti podniku Bod v ktorom podnik dosahuje najlepšie a najvyššie výsledky.
Úpadok podniku Bankrot, krach
Konkurzná podstata Majetok podliehajúci konkurzu. Majetok, ktorý patril dlžníkovi v deň vyhlásenia konkurzu a ktorý nadobudol počas konkurzu.
Prieskumné pojednávanie
Slúži na preskúmanie prihlásených pohľadávok.
2. Životný cyklus podniku
2 a. Podstata životného cyklu podniku
Životný cyklus podniku je obdobie od vzniku podniku už po jeho prípadný zánik, resp. priebeh jednotlivých fáz jeho pôsobenia.
Životný cyklus podniku tvoria nasledovné fázy:
- Založenie a vznik podniku
- Rast podniku
- Stabilizácia podniku
- Kríza podniku
- Úpadok, zrušenie a zánik podniku
Priebeh životného cyklu podniku:
2 b. Založenie a vznik podniku
Proces založenia podniku predstavuje zložitý rozhodovací proces. Tento proces končí vznikom podniku. Podnikateľský subjekt sa musí jednoznačne rozhodnúť v akej oblasti bude podnikať, akú technológiu zvolí, kto je cieľová skupina, ... Podnikateľský subjekt má určitý
Podnikateľský zámer.
Podnikateľský zámer je základom pre prípravu a nadväzuje i postupnú realizáciu rozhodnutí o voľbe, cieľoch, predpokladoch a spôsoboch realizácie podnikateľskej aktivity.
- Podnikateľsky zámer musí obsahovať:
- Význam (zdôvodnenie) zámeru
- Sústava podnikateľských cieľov
- Rozbor trhových podmienok
- Rozbor podmienok pre zabezpečenie výroby alebo poskytovanie služieb
- Marketingové rozbory 6. Organizačné a personálne zabezpečenie
- Finančno-ekonomické zabezpečenie
- Právne zabezpečenie a vlastnícke vzťahy
Výsledné súhrnné odporúčania
Podnikateľský zámer slúži na:
- získanie úveru
- získanie kapitálovej účasti
- získanie dotácií
- vytvorenie imidžu u zákazníkov
Finančné zabezpečenie podniku detailizuje Zakladateľský rozpočet. Dôležitosť tohto dokumentu je odôvodnená veľkým objemom finančných výdavkov v prvej fáze životného cyklu podniku. Stanovuje potrebnú výšku kapitálu pre zakladaný podnik.
Zakladateľský rozpočet pozostáva z dvoch častí:
- rozpočtu nákladov a výnosov
- rozpočtu kapitálu pre financovanie obežného a neobežného majetku
Vo fáze vzniku podniku je nutné riešiť problém lokalizácie (umiestnenia) podniku. Lokalizácia – miesto kde majú byť umiestnené produkčné faktory, je najvýhodnejšie miesto, kde je najvýhodnejšie uskutočňovať podnikateľskú aktivitu.
Dôvodom lokalizácie je chýbajúca prirodzená a ekonomická homogenita priestoru.
Lokalizáciu ovplyvňujú
- faktory orientované na obstarávanie
- faktory orientované na výrobu
- faktory orientované na odbyt
- štátom upravené faktory
2 c. Rast Podniku
Fáza charakterizovaná presadzovaním sa podniku na trhu. Trh vyžaduje prispôsobenie sa podniku jeho potrebám a požiadavkám. Obyčajne dochádza ku zmenám a rastu podniku podnieteným prispôsobovaniu sa trhu.
Formy rastu podniku:
- interný rast
- externý rast
Chápanie interného a externého rastu nie je úplne jednotné u autorov.
- Interný rast by sa dal charakterizovať ako účinnejšie využitie výrobných faktorov.
- Externý rast podniku môže byť chápaný ako použitie externých zdrojov financovania.
Spôsoby rastu podniku:
- vertikálna integrácia
- kooperácia a spoločné podniky (najčastejšie vrámci jedného odvetvia)
- diverzifikácia konglomerátneho typu (viac ako jeden výrobok)
- fúzie (diskutabilné)
2 d. Stabilizácia podniku
Fáza stabilizácie podniku predstavuje obdobie určitej vyspelosti. Podnik obvykle prosperuje. Bod kulminačnej činnosti podniku je bod v ktorom podnik dosahuje najlepšie a najvyššie výsledky. Ak chce podnik dlhodobo prosperovať, musí pripravovať novú podnikateľskú ofenzívu.
Preto skúma svoju strategickú pozíciu na trhu a vychádza pritom z faktorov:
- charakteristiky vlastného postavenia, vzhľadom na fázu životného cyklu
- porovnanie vlastného postavenia s konkurenciou
Trhový podiel je jedným z najdôležitejším faktorom vplyvu na pozíciu v rámci konkurencie.
Po dôkladnom zvážení všetkých faktorov si podnik môže určiť svoju pozíciu:
- Dominantnú (monopol alebo technológia)
- Silnú (stratégia nezávislá od konania konkurencie)
- Vhodnú (Neexistencia mimoriadneho konkurenta v odvetví)
- Stálu (Špecifická prednosť pred konkurenciou)
- Slabú (Pre konkurenciu nezaujímavý podnik)
Určenie pozície podniku je predpokladom pre prijatie ďalšej stratégie podniku (ofenzívnej alebo defenzívnej).
2 e. Kríza podniku
Fáza životného cyklu podniku, pri ktorej dochádza ku nepriaznivému vývoju jeho výkonnostného potenciálu, zníženiu objemu tržieb, obchodného imania, likvidity ...
Krízu môžeme skúmať v dvoch rovinách:
- Krízu ako určitý stav podniku, keď podnik nie je schopný plniť niektoré základné funkcie.
- A krízu ako nesprávny vývoj podniku vzhľadom na zmeny jeho okolia a jeho vnútornej štruktúry.
Symptómy prichádzajúcej krízy môžeme rozdeliť na externé a vnútorné.
Ako hlavné príčiny podniku sa uvádzajú:
- Managment, vlastníci podniku
- Vnútorná ekonomická štruktúra podniku
- Vonkajšie ekonomické prostredie
V prípade odhalenia krízy managmentom, je nutné ju zvládnuť niektorou z nasledujúcich foriem: Konsolidácia Je záchrana na základe konsolidačného programu. Pôvodná podoba podniku sa zachováva Sanácia Súhrn opatrení, ktoré umožnia spoznať detaily príčiny krízy a odstániť následky nepriaznivého vývoja. Ku sanácii sa obvykle pristupuje v hlbokej kríze podniku.
Reštrukturalizácia Proces reštrukturalizovania podniku, tak aby sa v ňom vytvorili podmienky pre jeho ďalší rast.
2 f. Úpadok, zrušenie podniku
Posledná fáza životného cyklu podniku sprevádzaná postupným úpadkom jeho činnosti. O úpadku môžeme hovoriť aj vtedy, ak si podnik nedokáže udržať miesto na trhu, nemá zabezpečený odbyt výrobkov . . .
Úpadok (bankrot, krach) je ekonomická situácia, kedy podnikateľský subjekt má trvalé platobné ťažkosti prejavujúce sa predĺžením alebo insolventnosťou.
Riešenie úpadku je možné nasledovne:
- Transformácia (podnik mení právnu formu alebo sa rozdeľuje
- Formálny zánik) - Fúzia (splývanie podniku s iným
- Formálny zánik) - Preventívna likvidácia
- Konkurz (Speňaženie majetku dlžníka na uspokojenie veriteľov)
- Vyrovnanie (Dohoda dlžníka s veriteľmi)