Ďalšia investičná ikona - Bear Stears
Aj ďalšou krachujúcou firmou je investičná banka. Konkrétne ide o Bear Stears, ktorá ako prvá si odniesla problémy na hypotekárnom trhu v USA. Firma vznikla v roku 1923. Pri jej zrode stáli Joseph Ainslee Bear, Robert B. Stearns and Harold C. Mayer s počiatočným kapitálom 500 tisíc USD. Banka sa od začiatku orientovala na obchodovanie s akciami.
Zaujímavosťou je, že Bear Stears prežila Veľkú hospodársku krízu úplne bez problémov. Dokonca, počas tohto ťažkého obdobia neprepustila ani jedného zamestnanca. V nasledujúcich rokoch sa banka sa zameriavala okrem iného aj na medzinárodnú expanziu a mala svoje zastúpenie vo všetkých významných finančných centrách po celom svete.
V roku 1985 sa firma rozhodla vstúpiť na burzu a svoje akcie verejne upísala. Bear Stears sa neskôr začala veľmi výrazne orientovať na obchodovanie s finančnými derivátmi. Pár rokov pred krízou bola dvakrát vyhlásená časopisom Fortune za „najobdivovanejšiu firmu v USA“. V roku 2006 dosahovala trhová kapitalizácia banky viac ako 66 miliárd USA a spravovala aktíva za približne 350 miliárd USD.
Zlaté časy však skončili v roku 2007, kedy dva investičné fondy banky v júni toho roka sa dostali do problémov s financovaním. Jednoducho povedané, fondom sa nepodarilo speňažiť cenné papiere, ktoré boli spojené s hypotekárnymi úvermi. Kvôli tomu dosiahli straty vo výške ich celkového majetku, čo v konečnom dôsledku viedlo k ich zatvoreniu. Investori sa začali domáhať svojich peňazí, čo vzbudilo nedôveru voči samotnej banke.
Následne Bear Stear zaknihovala 61 percentný pokles čistého zisku. Tým sa problémy neskončili. Práve naopak, do konca roka firma vytvorila stratu 1,2 miliardovú stratu a ocitla sa v červených číslach po prvýkrát za 83 rokov. To viedlo k zníženiu ratingu a problémy s kapitálom sa ešte viac zhoršili. Už nikto nebol ochotný jej požičať. Na začiatku roku 2008 mal Fed poskytnúť pôžičku vo výške 25 miliárd USD na zabezpečenie likvidity. Nakoniec však z toho úveru zišlo. Banke tak nezostávalo nič iné, len sa nechať prebrať JPMorgan Chase.
Smrť vlastnou zbraňou - KODAK
Aj táto legendárna firma na poli filmu a fotografovania skončila v bankrote. Kodak začal písať históriu v roku 1888. Otcom zakladateľom bol George Eastman, ktorý predával fotoaparáty. Za úspechom Kodaku bol veľmi úspešný biznis plán, predovšetkým jeho predaj.
Odborne sa nazýva Freebie marketing. V praxi to znamená predať tovar zákazníkovi veľmi lacno a ďalšie doplnkové produkty už s veľkým ziskom. A tak to robil aj Kodak. Fotoaparáty predával v tej dobe oproti svojej konkurencie za „babku“. Všetko si to však vynahradil pri filmoch a rôznej chémie, ktorá bola v tom čase nevyhnutná pri výrobe fotiek a filmov.
Kodaku sa tak darilo, že si doslova vytvoril monopol na trhu USA. Do roku 1976 ovládal 90 percent trhu s filmami a 85 percent trhu s fotoaparátmi. Lenže v biznise nič netrvá večne. V tomto prípade by sa dalo povedať aj – pýcha predchádza pádu.
Jednoducho povedané, Kodak podcenil japonskú konkurenciu, a to spoločnosť Fuji. Tá v tých časom vstúpila na trh USA s tým, že ponúkala lacné filmy do fotoaparátov a ďalšie vybavenie. Kodak neveril, že by Američania kupovali lacnú japonskú značku.
V roku 1984 Fuji vyhrali súboj nad Kodakom v tom, kto bude oficiálnym partnerom Olympiády v Los Angeles. Odvtedy si Japonci pravidelne ukrajovali z podielu Kodaku.
Ďalšou osudnou chybou sa stal ich vynález, a to digitálny foťák. Hoci ho Kodak vynašiel, ďalej sa odmietal týmto produktom výraznejšie zaoberať a vyvíjať ho. V spoločnosti sa jednoducho obávali hrozby zničenia trhu s klasickým filmom na fotografie.
O niekoľko desiatok rokov ázijská konkurencia v tejto oblasti tento bývalý v podstate monopol prevalcovala. Kodak už nedokázal držať výraznejšie krok s konkurenciou. Firma bola prinútená predať aj svoje patenty. Začiatkom roka 2012 vedenie spoločnosti požiadalo o ochranu pred veriteľmi.
Veľa ľudí si myslí, že veľké firmy, nemôžu v podstate skrachovať a vždy prevalcujú svojich malých konkurentov. Ich biznis život je oveľa jednoduchší, pretože majú obrovskú finančnú silu a vplyv. Pohľad do minulosti nám však hovorí, že nikto to nemá na trhu jednoduché, pokiaľ nie je napojený na štát. Aj najväčšie firmy v daných sektoroch môžu skončiť na lopatkách, úplne na dne a v bankrote.